22 februari 2014

Pizza & Utelek

Har ni också haft en superfin fredag och lördag med uppehåll och sol?
Jag knallade hem tidigare igår, redan klockan 15. Sprängade huvudvärk och varande öga..
Skönt var det att komma hem tidigt en fredag.
Jag satte en deg när jag kom hem. Egen pizzadeg. Den blev så bra att jag måste dela receptet.
Istället för vetemjöl toga jag siktat dinkelmjöl. Räkor, kalkonpastrami, Allerums herrgårsost, vitlök och grönsaker...åh yummie!
 
Pizzadeg
( 3 pizzor )
 
* ½ pkt färsk jäst
* 3 dl fingervarmt vatten
* ½ dl rapsolja
* Siktat dinkelmjöl
* Nypa salt.
 
Smula jästen i bunke, tillsätt vatten och rör om så jästen smälter. Strö i lite salt och häll i rapsoljan.
Sedan blandar du i dinkelmjölet tills det blir en smidig deg. Låt jäsa 1 timme.
 
~
 
Att vara småbarnsförädrar har sina för och nackdelar. Fördelen är väl att man kommer upp i tid och får mycket gjort med är också väldigt slitsamt för kroppen att inte få sova ordentligt!
Imorse när klockan slog 09:15 hade vi ätit en frulle, hämtat hö, lastat in hö. Och när klockan blev 11 åt vi vår andra frulle och var redo för cykeltur till lekparken och skogen. Fickaryggsäcken var självklart med. :-)
Solen visade sin bästa sida och det var så skönt att få suga in alla d~vitamin.
 
~
 
Jag drog till skogs innan kvällsmörkret föll.. 8 km ute bland mossa och rötter. Älskar det!
Frisk luft, ensamheten och såklart min vovva.
Livet på en pinne!
 
~
 
Nej, nu måste jag ladda ostbrickan och fixa innan mellon börjar..
Ha en superskön lördag!!!

Inga kommentarer: