18 september 2013

~Världsgoda Äppelsmulpajen~

Nu är äppelträden tunga. Varför inte passa på att plocka eller palla!! obesprutade äpplen och baka en goda paj eller kaka...
Igår knåpade jag och tösen ihop en äppelsmulpaj utan strösocker och utan smör...
för det fanns inte hemma!
Vilket jag är glad för. Man måste inte alltid fika på sånt som ger äkta sugar~rush.
 
Världsgoda Äppelsmulpajen
 
* 5 stora härliga äpplen i bitar (gärna med skal på)
* 3 dl havregryn
* 1 dl kokosflingor
* 1 dl hackade valnötter (kan uteslutas)
* ca 1 dl dadelsirap
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Tärna äppelbitarna i önskad storlek och lägg i form.
Blanda resterande ingredienser i bunke..detta är kladdig..tro mig.
Lättast att använda dina händer.
Fördela smuldegen över alla äpplen och grädda i ugnen i ca 20-25 min..
Servera med grädde, glass, kessella, kvarg eller som jag med vaniljyoghurt.
 
 

1 kommentar:

LinaTriathlet sa...

Dadelsirap var något nytt, vart hittar man det? :) Ett recept jag ska prova! :)