8 augusti 2013

~Potatislimpa~

Det är verkligen INTE lätt att göra något exakt likadant som någon annan.
Som nu, nu snackar vi matbröd.
Sambon min har sin mormors potatisbröd i sina tankar och grunnat och vart sugen på det länge.
Ingen i hans familj vet receptet, mer än att det är potatis, rågsikt och salt i det.
Hmmm lite knepigt!
Men jag ikväll skapade jag det godaste brödet jag själv bakat. Jag äter inte bröd, men av detta tog jag 2 skivor med ost~Boxholms Gräddost.
Jösses, vilken symfoni det blev i gommen.
 
Potatisbröd På Mitt Vis
(2 limpor)
 
* 50 gr färsk jäst
* 5 dl mjölk
* ½ tsk himalayasalt
* 1 dl honung
* 250 gr smör
* ca 250 gr kokt, kall och mosad potatis
* ca 1,2~1,4 kg rågsikt
 
Smula jästen i en bunke och tillsätt honung och salt. Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt).
Slå på den fingervarma mjölken i bunken och lös upp jästen, lättast att använda fingrarna.
Tillsätt smöret som du smält i kastrull och den mosade potatisen.
Häll i rågsikten i etapper, mjöl, blanda, mjöl, blanda...
Blanda så passa degen är fin och fortfarande lite kladdig.
Täck över med plastfolié samt bakdukar och låt jäsa i en timme.
~
Sätt ugnen på 200 grader.
Dela degen i två delar, knåda ihop till två limpor. Snitta är frivilligt, men blir lite snyggare.
Pensla med uppvispat ägg och grädda långt ner i ugnen i ca 30-40 minuter.
 
 
 
 
 

1 kommentar:

Anna sa...

Wow, de ser ju så gott ut. Vilket vackert bröd! Boxholmsosten är så god. Köpte hem den med chili igår :) kramar