7 mars 2012

* Min älsklings favvobröd*


Min älskade sambo har tjatat hela förra veckan att han ville att jag skulle baka mitt egna påhittbröd som är nyttigt och mättande. :-)
Så i söndags satte jag igång med baket. Dinkel-havrebullar.
Nuär jag bakade dessa så måttade jag slarvigt och tyvärr har jag inte dom exakta måtten. Jag lovar att notera exakt nästa gång! ;-)

Dinkel- Havrebullar:

* Ca 75 g färsk jäst.
* 6 dl fingervarmt vatten 37 grader.
* Ca ½ dl rapsolja.
* * Ca 1 msk flytande honung.
* Ca 2 dl fiberberikade havregryn som lägges i vatten så det får "jäsa" en liten stund.
* 1 nypa salt.
* Hälften dinkelmjöl och hälften rågsiktsmjöl.
* 1 ägg och en skvätt mjölk för pensling.

Häll upp havregrynen i en liten skål/mugg och häll i vatten så det täcks och låt det stå och dra.
Smula jästen i en bunke, häll på det ljumna vattnet och salt och rör om så jästen blandas.
Häll i rapsolja, honung och havregrynen.
Blanda sedan i dinkelmjöl samt rågsiktsmjöl och blanda till en fast med KLADDIG deg.

Låt jäsa ca 50 min under dubbla bakdukar.
Baka ut slarvigt till ca 16-18 bullar.
Låt jäsa ca 20 min till under bakduk på plåten.
Pensla med uppvispat ägg blandat med en skvätt mjölk.
Grädda i ca 225 grader i ca 7-12 min, allt beroende på storlek på bullarna och hur effektiv er ugn är.

Lycka till!! ;-)

På halvan till vänster: Mandelsmör från Renée Voltaire och jordgubbsmarmelad från St. Dalfour.
På halvan till höger: Mandelsmör från Renée Voltaire och skivad banan.

1 kommentar: