3 januari 2012

GI bröd med mycket fibrer!

Jag bakar vårt bröd själv, det ska vara nyttigt och gott. Jag försöker att alltid ha eget bröd i frysen. Man slipper köpebröd med konserveringsmedel, socker och annat sånt jox som inte är så bra. Vår tös äter också detta brödet. Ibland varierar jag receptet lite, utesluter pumpakärnorna och solroskärnorna och använder mig av linfö och hackade valnötter istället....varför inte hacka i oliver, fetaost..ja.....det är bara fantasin som sätter gränser!!
Dinkel och fröbullar:
70 g färsk jäst
6 dl fingervarmt vatten (37 grader)
1 dl rapsolja
2 msk honung
1½ tsk salt
1 dl linfrö
2 dl solroskärnor
2 dl pumpakärnor
6 dl dinkelmjöl
6-8 dl vetemjöl special
Smula jästen i en bunke, häll på fingervarmt vatten så jästen "smälter". Häll i honung, salt, rapsolja. blanda sedan i dinkelmjöl och frön. Häll sedan i vetemjöl.
Denna degen ska INTE arbetas hårt, degen ska vara lite kladdig...okladdig deg=torra bullar!
Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 40-50 min.
Sätt på ugnen på 200 grader. Häll upp degen på mjölat bakbord. Knåda den INTE!
Skär upp "kluttar" i passande storlek och forma dom hastigt runda och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Vispa ägg och pensla på bullarna.
Grädda dom i mitten av ugnen i ca 10-12 min. HÅLL KOLL!!!!! Jag har tricket att när dom fått ljusbrun fin färg på ovansidan, tar jag en stekspade och kollar undersidan av bullarna. Är dom gyllenbruna på undersidan är dom klara. På så vis vet du hur lång tid det tar i just din ugn!
Lägg bullarna på galler direkt och bakduk över.

Inga kommentarer: