2 januari 2015

Årskrönika!!!!

Då var det dax för den här ÅRSKRÖNIKAN för 2014.
Jag har inte tänkt göra en lång novell utan det får bli en summering helt enkelt.

Skitåret gällande skador började i januari när jag blev sparkad av hästkräk...förlåt ordvalet med det gjorde så in i helvete ont och så onödigt. Hade önskat jag hann ge den fyrfota en lusing med det gjorde för ont....hur som helst blev jag sydd och röntgad.
Sen i mars/april började domningar i ben, världens ischias att spöka. Bäckenrotation som fick knäckas till och jag är säker på att det hände med sparken, att jag ryckte till..
det fortsatte...jag tog min intiativ att strunta Stockholm Marathon. Min kropp hade inte hållit och jag hade inte sprungit på 2 månader.
Jag fick magnetröntgen och jag har en defekt disk. Hmm..roligt.. men jag höll igång hela tiden som jag blev tillsagd av läkare/ortoped. 
Nerver i kläm och jag har under året vart på neuroliska undersökningar och nervbanemätningen...var inget spännande, fruktansvärd behandling..
Efter 13 blodprover som visar diverse brister och sjukdomar, röntgen, nålar under huden med elchocker så är jag helt FRISK!
Jag har nerver i kläm och kommer få leva med det. Domnad stortå och ischias från helvetet om jag inte rör mig...så jag kommer att hålla igång precis som jag gör då jag mår som bäst då!

Trots året med mest krångel av skador så har jag gjort mina allra bästa prestationer. Galet, jag vet. Men ack så som lycka. Det blev inte många lopp året 2014 med det blev otroligt mycket träning och jag har vuxit om axlar och ben, vilket gör mig så stolt!

Här kommer dom stora datumen med länkar för att läsa vidare:

* 15 mars: Blogger Boot Camp. Mitt och Emmahs första. Wihooo vilken helg! Grymt!!

* 4 maj: Jag och Emmah drog till Växjö. Lofsan höll föreläsning. Super intressant och inspirerande.

* 3 maj: Sydkustloppet 21 km. Löpning längs kusten mellan Trelleborg och Smygehuk. Jag sprang in på 1:57 timmar och 8 minuter snabbare än 2013! Sååå roligt!

* 10 maj: Salomon Trail Tour 21 km ren trail. En vecka efter Sydkustloppet var det dax att tagga till. Det roligaste loppet ever. Aldrig har jag sprungit ett rent traillopp. Lera upp till knäna, ostigat, hoppa över stengärden och ta sats över bäckar. Jag höll medeltempo på 6:14/min och jublade in i mål på 2:15 timmar! AMAZING!!!

* 21-28 juni: Turkiet. Välbehövlig resa. 

* 26 juli: VI GIFTE OSS!! Bästa dagen någonsin. jag fick min finaste kille på riktigt!!!!!

* 27 september: Lidingöloppet. Ångesten över om jag skulle fixa hela sträckan med min ischias som spökade extra mycket till denna helgen. Panikångest på natten och oro. Men det släppte när jag om till Lidingövallen. Jag gjorde ett riktigt bra lopp. Krossade 2013 tid med 11 minuter!!! Fatta, trots smärta! Jag sprang in på 3:08 timmar! Sjukt stolt!
Mina fina vänner sprang otroligt bra dom också, måste vara för att vi träna ihop och har så skoj..hehe..

* 8 november: Be Your Best Convention på Allt För Hälsan Mässan, Älvsjö. Min bästa vän R och jag möttes i Älvsjö för att träna hela lördagen på eventet som Träningsevent anordnade. Svettigt, roligt, jobbigt och träningsvärk i både kropp och smilbanden. Ett superbra event!!! Jag kommer tillbaka.

* 22 november: Reunion med tjejgänget från gymnasiet. Vi möttes i Jönköping och spenderade en natt på Scandic och åt god mat. Vi pratade och pratade, skrattade och skrattade. Minnena sprudlade. En otroligt mysig helg. Tack än en gång tjejer. jag behövde detta verkligen.

* 26 december. Min fina bror och hans tjej blev man och hustru. Ett bröllop i Dalarna. 
18 grader kallt och fiolen spelade. Tack för ett fin bröllop!

* Att jag under 2014 fick så otroligt fina och likasinnade vänner genom gymmet/löpningen är en  fin gåva. Vi är alla i olika åldrar, men ack vad ni betyder för mig. Vi är ett GRYMT TEAM!!!

* Mina egna recept finns nu på myTaste (hittarecept.se) SKOJ!

Nu är det slut på 2014. Mycket hände det året. Jag hann även med att bli sjukskriven 2 veckor i november pga fruktansvärd huvudvärk som tur var ofarlig. Jag hann med att få avundsjuka människor att skvallra om falskheter, ni är bara en FIS I COZMOS. 
Men på dom motigaste dagarna fick jag fina mail: Startplats på Vätternrundan 2015 och jag har vunnit startplats i Ultravasan 45 km 2015...hehe...
Men jag är stark. 2015 kommer bli mitt år! 
Nu jävlar!





3 kommentarer:

Anonym sa...

Yeay, vilket år!
Och ultravasan alltså....?! Spännande. :-)

Kram M

Helena Nimbratt sa...

Så klart 2015 blir det år!!!! Besvärligt med skador men grattis till dina kämpaglöd. Never give up!!!

Ida sa...

Vilka fantastiska prestationer trots skada! Imponerad!