16 december 2013

Kokos~Kolor & Chokladbräck

Jag har sagt till sambon jag ska inte baka något julgodis i år, orkar inte och då är det inte skoj..
Vad händer efter jobbet idag..jo jag bakar.
Det är ju lustigt, dötrött, mycket på jobbet och jobbar i kök. Handlar efter jobbet (tur man jobbar i butik)..kommer hem och sätter igång en kola och smälter choklad.
Kolareceptet fick jag nyss om på Reneé Voltaires webbutik, dock gjorde jag om det lite pga att jag inte hade alla ingredienser. Men så är ju jag. Jag vill ha på mitt vis!
Rocky Road i all ära, jag kör min variant med nötter och fikon.
 
Kokos~Kolor
 
* 2 ½ dl kokosolja
* 1 dl agavesirap
* 4 msk kakao (gärna raw)
* 3 dl kokossocker
* 2 nypor vaniljpulver (äkta, utan tillsatser)
* 1½ dl ekologisk kokosmjölk, den tjocka delen, skaka ej!
 
Smält kokosoljan i en tjockbottnad kastrull och tillsätt kokossocker, agavesirap, kakao, vaniljpulvret, kokosmjölk (obs rör inte i burken utan ta bara det tjocka ur burken). Blanda ordentligt och låt puttra under omrörning i ca 25 min, gör kultricket, häll lite kola i ett glas med kallt vatten och testa konsistensen. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper, strö på flingsalt och låt stelna i kyl.
Skiva kola i bitar. Förvara sedan i kyl.
 
 
 
Chokladbräck kan varieras alla möjliga varianter. Jag valde färska fikon, mörk bakchoklad 70% från Lindt, dubbelt så dyr och dubbelts så bra!
Nötter och frön..
 
Chokladbräck Med Fikon
 
* 400 g mörk choklad av bra kvalitet
* Pumpafrön
* Torkade fikon i bitar
* Cashewnötter
* Jordnötssmör
* Hasselnötter (hackade)
 
Smält chokladen över vattenbad. När chokladen smält här ner alla ingredienser och blanda ihop.
Häll upp på plåt med bakplåtspapper, strö på lite flingsalt och låt kallna i kyl. Skär i bitar, förvara i kyl.