4 juni 2013

* MTB 61 km *

En fullspäckad helg har det varit.
Träffat fina vänner, njutit av massa goda bakverk som jag saknar så mycket.
Shopping hanns också med.
Men, det viktiga är ju loppet som jag och min älskling startade i söndags.
Nya Långa Lugnet, 61 km långt.
Sammanfattning att detta lopp:
Mycket uppför..är det bara uppför tänkte jag och så sa åkare. Ska vi upp till molnen eller?!
Helt galen bana. Helt sjukt mycket uppåt, helt uppåt väggarna rolig. Så svår och så knixig!
Allt i ett.
 
Otroligt många knixiga partier med stenar och miljoner rötter. Broar och plankor att balansera på.
Det var så himla skoj att få cykla där. Men en nybörjarbana...njaaaa nej det tycker jag inte. Den var svår i teknikpartierna. Och det krävs bra, mycket bra kondition. Efter 40 km bröt min sambo. Han pallade inte mer. Jag är glad att han bröt, för när det var 21 km kvar, kändes det som det var 16 km enbart uppåt, på skidspåren vid Lugnet. Tungt med gräs och stenar. Dock blev det ungefär 5 km neråt till mål sedan. Men då var det att ligga och bromsa, använda hjärnan, för här var det riktigt knixigt.
 
"Banlängden är 61 km fördelat på 3 loopar. Start, varvningar, vätska, tekniska zoner och mål på Lugnet Arena.
Gamla Långa Lugnetbanan hade karaktär och rykte om sig att vara tuff, kuperad och "dala"teknisk, med stenar och rötter. Kuperingen finns kvar i samma härliga utsträckning som tidigare, även dalatypiska rötter och stenar förekommer men har i årets version blandas på ett bra sätt med tekniskt lättåkta partier. Av Lugnets tre hyllade och lovprisade handgrävda stigar kommer du under årets Nya Långa Lugnet att träffa på två. Everytime She Smiles och Second Chance som båda, var för sig, är värda ett helgbesök i Falun.
Loop 1, 22 km.
Går till största delen på breda grusvägar på regementsområdet. Innan varvning passerar du under hoppbackarna och ner till stadion via de numera omtalade VM-skidspåren.
Loop 2, 15 km.
Börjar lugnt och fint med en kort asfaltsåkning och vidare upp i Lugnetterrängen för att avsluta med fartfylld utförsåkning på Jungfruberget.
Loop 3, 24 km.
Tar dig på 1993 års VM-spår och andra oupptäckta stigar. Kort innan mål är det dags för ytterligare en höjdpunkt, handbyggd stig nr 2, Second Chance, innan det bär vidare mot mål."
 
 
 
Många hade problem med punkteringar, endel räkte det inte med 1 utan bröt på 2:a eller 3:e punkan. Kedjor låg här och var.
Jag bara bad till högre makter att slippa punka och problem. Japp det gick fint.
Jag drog på mig 3 vurpor och 3 kedjehopp i uppförsbackar.
Tiden var inte alls den bästa. 4 timmar plus. Men jag kom runt med hel kropp och hel cykel.
*LYCKA*
Att se så många bryta var inte skoj och det gjorde mig nervös över problem. Men min stålhäst levererar.
Jag kände ingenting efter loppet eller nu några dagr efter. Ingenting!!!!
Klappar mig själv på axeln och säger "bra jobb jag gjort med kroppen". :-)

 ~Stolthetsmedaljen. Jag hann ta fram kameran på vissa partier~
 

~Dagen innan. Laddar med löprunda i nya pjucksen~

 

~Dagen efter loppet fika. Yummie!~
 


3 kommentarer:

Saras Träningsblogg sa...

Oj wow! Grymt imponerande!! Låter ju så skoj med mtb!!!

Anna sa...

<3 Åh vad du är grym! Vilken prestation, låter som att de va ruggigt tufft. Många kramar till dig!

Jenny sa...

Oj vad skoj det låter!