11 december 2012

~Dinkelbullar~

Jag försöker undvika att köpa bröd..
Min sambo och tös älskar mina grovbullar och bröd. Vilket jag uppskattar hjärtligt! :-)
Dessa bakade jag i söndags till mina älsklingar, äter inte själv bröd men bakar så gärna till dom.
 
 
 
Dinkelbullar ca 38 st
 
* 2 pkt färskjäst
* 1 nypa salt
* ½ dl psylliumfrön
* 8 dl fingervarmt vatten (37 grader)
* 3 mkt agavesirap
* 1 pkt (1 kg) dinkelmjöl fullkorn
* rågsikt
* 5 dl havregryn
* uppvispat ägg till pensling
 
Mät upp havregryn och slå på hett vatten så det täcker, ställ åt sidan så det sväller.
Smula jästen i en bunke. Tillsätt satt och det fingervaram vattnet och rör om till jästen löst upp sig.
Häll i pyslliumfröna och agavesirapen och rör om.
I med dinkelmjölet ( 1 kg). Blanda om och häll sedan i dom svällda havregrynen.
Rör om och blanda i rågsikt tills du få en fin deg, dock ska den vara kladdig, annars blir det torra bullar. Degen får gärna fastna på händerna. :-)
Låt jäsa i ca 60 minuter.
När degen jäst klart, slå på ugnen ca 225 grader.
Gör lagom stora bular, överarbeta inte degen.Jag knådar den aldrig när den jäst...
Låt jäsa ytterligare 30 minuter på plåten.
Gädda i mitten i ca 10-15 minuter.

 

Inga kommentarer: