25 juli 2012

~~Nybakta Scones~Solstrålspromenad~Mys~~

Uppstigning kl 06:00 idag. Solens strålar siktade in sig på mig och sambon var tvungen och och fixa lite med huset innan värsta värmen kommer.
Så jag överraskade med nybakta scones, kokta ägg och nybryggt kaffe kl 8, perfekt när han behövde paus!;-)
Sen tog jag vagnen, tösen och hunden på en 7-8 km promenad innan det blev för varmt....helt sjukt med aggresiva flugor och bromsar som attackerade mig, en svettig och varm motionär..hahaha..
Men det är ju så vackert ute när det är blå himmel, harar som skuttar överallt och solen som står mitt i det blå!
Snart blir tösen hämtad av bästa farmor. Jag och min älskling ska ha egentid i eftermiddag/kväll. Äta glass i hamnen, sen ut och äta fint på restaurang. Mys pys!!!

Fullkorns~Scones:

* 1 dl mjölk
* 1 ägg
* 75 g kallt smör
* 1 nya salt
* ca 1 tsk bakpulver
* 3 dl vetemjöl
* 3 dl rågmjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver i en bunke.
Tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.
Tillsätt ägg och mjölk.
Gör 2 "kluttar" och forma till runda plattor. Skär ett kors över dom och hacka lite hål...
Lägg dom på plåt med bakplåtspapper och grädda i ca 10 minuter.
Nu är receptet ett ca recept...så det kan behöves mer eller mindre utav mjölet . ;-)



Inga kommentarer: