10 april 2012

Varma ostfyllda baguetter med fyllning...

I söndags blev det hembakta baguetter med inbakad ost och mummsig fyllning i dessa. Jag kavlade ut bröddegen när den hade jäst och lade på ost och rullade sedan ihop den igen....resultat: Saftigt bröd med smält ost som trådade sig..mmmmm.... :-)
Till grabbarna som grejjade i garaget fyllde jag baguetterna med philadelphiaost, sallad, rödbetssallad, köttbullar, tomat, gurka och rödlök och några kalla öl till det. Snacka om att dom tyckte det var gott!!!! :-)
Till min baguett så stekte jag upp en kycklingfilé som jag skivade sedan. Jag fyllde med philadelphiaost, sallad, kyckling, bearnaise, gurka, tomat, paprika och rödlök.

Rågbaguetter ca 3 st:
* 1 pkt jäst
* 5 dl ljummet vatten 37 grader
* 1 dl rapsolja
* 1 nypa flingsalt
* Rågsikts mjöl
* 2 mks torkad oregano
* Riven ost efter önskad mängd
* 1 ägg uppvispad med en skvätt mjölk till pensling

Smula jästen i en bunke, häll på det det fingervarma vattenet och rör om så jästen smälter bort...
Tillsätt salt, rapsolja, oregano och rör om.
Häll på rågsikts mjölet några dl i taget och rör om. När degen blivit nogorlunda fast, alltså fortfarande lite klibbig, låt jästa i ca 45 minuter under bakduk.
När degen jäst klart dela den i 3 delar. Kavla ut till en rektangel. Lägg en rad med ost, så mycket ni önskar.
Rulla ihop och snurra baguetten åt olika håll för att få en snygg form.
Sätt på ugnen, ca 225 grader.
Låt jästa ytterligare på plåten under bakduk i ca 20 minuter.
Pensla med det uppvispade ägget med en skvätt mjölk och grädda i ca 10-15 minuter.
När baguetterna är klara, skär ett snitt och fyll med vad ni önskar och linda in i aluminiumfolié.
Ät och njut!!!!


1 kommentar:

kim sa...

ÅÅÅÅÅ vad dem ser goda ut, mums=). Måste prova någon dag.