12 mars 2012

Linas Dinkel~Blåbärsbullar

Denna veckans frukostbullar blir Linas Dinkel~Blåbärsbullar som jag bakade igår kväll inför kommande vecka.
Jag grunnar på recept från hästryggen och det gjorde jag även igår när jag och min häst var ute i skogen på en skön runda.
Så här kommer receptet!!!

Linas Dinkel~Blåbärsbullar ca 16 st:

* 1 pkt färsk jäst (50g)
* 6 dl fingervarmt vatten 37 grader
* ½ dl rapsolja
* 1 nypa flingsalt
* 1 mkt flytande honung
* ½ dl linfrö
* ½ dl psylliumfrön
* 2 dl blåbär
* 8 dl dinkelmjöl
* 4 dl rågsikt
* 1 ägg och liten skvätt mjölk till pensling.

* Sätt på ugnen på ca 225 grader
Smula jästen i bunke, häll på vattnet och rör om tills jästen smälter.
Häll i salt, rapsolja, honung och rör om.
Tillsätt linfrö, psylliumfrön och blåbär.
Rör om.
Tillsätt dinkelmjöl och sedan rågsikt under försiktig omröring.
Denna deg ska INTE sönderblandas dvs för länge utan med försiktighet.
Låt degen vara kletig, mer mjöl än detta som är angett behövs inte om du inte vill ha torra bullar dvs ;-) *blink*, och det vill ju inget! Haha!! :-)
Låt jäsa i ca 45 minuter under bakduk.
Dela i ca 16 delar och rulla slarvigt ihop och lägg på smord plåt eller på plåt med bakplåtspapper.
Låt dom jäsa ytterligare 25-30 min under bakduk.
Vispa ihop ägget med lite mjölk.
Pensla bullarna och grädda i mitten av ugnen i ca 225 grader i ca 8-12 ( alla ugnar är olika, håll koll).
Bullarna ska få en gyllenbrun färg, då är dom klara.



Inga kommentarer: