21 februari 2012

Världsgoda hälsopannkakor!!!

Världens godaste och nyttigaste pannkakor. Detta recept kommer från Elin som är så duktig på mat. Jag har dock ökat på med havregrynen. Dessa är helt gudomliga och jag kan bli så galet sugen på dessa. :-)

Världsgoda hälsopannkakor:

2 dl fiberberikade havregryn
1 ägg
3 äggvitor
1 dl lättfil eller 1 dl lättyoghurt
200 g keso

Mixa alla ingredienser i matberedare så smeten blir smidig och fin utan klumpar.
Grädda i stekpanna (bäst tycker jag är gjutgjärnspanna) i mycket smör.
Ta max 1 dl smet och häll i pannan OBS! pannkakorna skall bli små, så låt den vara max ca 1 dm i diameter i storlek för att dom ska kuna vändas. Jag brukar grädda ca 3 st samtidigt i pannan.
Servera med tex keso och bär eller vispad grädde med bär. Igår hade jag keso, babybellostar och osötad jordgubbssylt till.


Lycka till!
/ Lina





Inga kommentarer: