5 januari 2012

Vitlök/chili kyckling i lergryta!

Dagen lunch betod utav hel kyckling i lergryta, jag älskar att laga mat i min lergryta som man har i ugnen, det sköter sig själv och det blir så saftigt.

Kyckling i lergryta:

*Helkyckling
*Grovmalen peppar
*Salt
*1 hel röd chilipeppar
*5 vitlöksklyftor
*Halv kruka färsk timjan
*Olivolja
*1 gul lök

Salat och peppra på kycklingen först.  Sedan jag hackade löken, chilin, vitlöken och timjan och fyllde kycklingen med det mesta och lade sedan på resten utav uav detta på kycklingen. Häll sedan på lite olivolja på kycklingen. Och sen in i ugnen med lergrytan. OBS!! lergrytan skall ställas in i kall ugn och lergrytan ska först ligga i vatten om den är ny, min är så mycket använd så jag ställer bara in den i kall ugn. Annras går dom sönder och spricker.
Till denna goda kyckling hade jag min dagliga sallad med tomat, parika, isbergssallad, gurka, mozzarella och keso. Men inte att glömma så hade jag även Erik Lallerstedt Äpple & Currysås som är en favorit till kyckling och fisk. Det är som är så bra med Erik Lallerstedt är att hans flesta såser inte innehåller socker!!!



Inga kommentarer: