4 januari 2012

Linas hurtigbullar!

I höstas när jag skulle baka lite goda mellanmålsbullar till mig och mina goa vänner som kom på eftermiddagsfika så passade jag på att hitta på ett nytt recept.
Brödet blev kalasgott, ett riktigt nyttiga bullar !!


Linas hurtigbullar:
( 10 st bullar)

35 g färskjäst (3/4 paket)
3 dl fingervarmt vatten (37 grader)
0,5 dl rapsolja
1 msk honung
1 tsk salt
1 dl linförn
2 dl vetekli
2,5 dl havregryn (gärna fiberberikade)
6 dl rågsikt

Häll upp havregryen i en kopp och häll på vatten över grynen så det täcks. Låt dom vila lite, havregrynen kommer svälla.
Smula jästen i en bunke. Häll på det fingervarma vattnet och rör om tills jästen "smält". Häll ner rapsolja, salt, honung och rör om.
Häll i linfrön, dom svälda havregrynen, vetekli och rör om.
Tillsätt sedan rågsikten.
Överarbeta INTE degen. Som jag sagt tidigare, degen ska vara kladdig, inte fin och smidig!!!!
Pudra på lite rågsikt över degen som ett tunnt täcket, lägg på bakduk och låt jäsa i 40 min.
Sätt på ugnen på 200 grader.
När degen är färdigjäst, lägg degen på bakbordet och knåda den INTE!!!!!!
Skär 10 "kluttar" och forma hastigt till "runda" bullar och lägg på bakplåtsklädd plåt.
(pensla med ägg om man vill...jag gjorde det inte på denna bullsats)
Grädda i ugnen på 200 grader i ca 8-12 min beroende på vilken ugn du har.
Kör mitt klar knep. Ta en stekspade o kolla undersidan på en av bullarna, är dom bruna och fina på undersidan, brukar dom vara klar. Då vet du hur lång tid det tar i just din ugn, alla ugnar gräddar olika.











Inga kommentarer: